17 oktober 2015

Bokrecension: ENGELSFORSTRILOGIN!

Hallå där!
Det finns miljoner, kanske till och med miljarder fantasyälskare på jorden - och en av dem är jag.
Böckerna är mina bästa vänner förutom mina bästisar. Det bästa som finns är att krypa ihop under en filt i min soffa med ett glas potatisskruvar och bara sjunka in i boken.
Nåja, nu ska vi börja recensionen!
Jag har under kanske två månader läst böckerna Cirkeln, Eld och Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Jag läste ut Nyckeln i onsdags, så jag har allt i färskt minne!
Detta var nog de bästa böckerna jag har läst. Jo, men seriöst! De är så sjuukt grymma så att jag bara vill äta upp dem!
Frågar du mig vilken av de tre böckerna som är bäst har jag inget svar. Eller jo - jag föredrar Cirkeln. Eller Eld. Eller Nyckeln.
Böckerna handlar om de sju ungdomarna Elias, Rebecka, Ida, Anna-Karin, Vanessa, Linnéa och Minoo.
I första kapitlet dör Elias, förlåt, men han är nästan aldrig med.
Dessa sju - eller under större delen sex - ungdomarna lever i den fula och tråkiga småstaden Engelsfors. I första boken utspelar sig allt i ettan på gymnasiet - de märker de att det börjar hända konstiga saker med dem. De träffas allihopa en natt då månen färgas röd vid Kärrgruvan, en gammal folkpark som alla glömt bort. Där börjar historien.

Om du gillar fantasy och romantik ska du definitivt läsa de här böckerna. Cirkeln har även filmatiserats, så den ska jag se! Böckerna berörde mig otroligt mycket. De är sorgliga, så jag var nära på att gråta några gånger. De tar upp viktiga ämnen vilket ger mycket bättre poäng. De har getts ut på - tror jag - 82 språk runt om i världen. Så Mats och Sara - ni äger! Puss på er!

Böckerna får tio av tio grisar!!!

Senaste kommentarer:
http://ttilles.se



/TFG






Bilderna är från Google.




3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Vad roligt att du gillar den! Var det någon annan eller har du kommenterat samma sak två gånger? ;)

      Radera
    2. Tack! Vad roligt att du gillar den! Var det någon annan eller har du kommenterat samma sak två gånger? ;)

      Radera

Skriv gärna kommentarer! Vi blir glada av allt utom hat som vi rapporterar genast. Tack!