13 oktober 2015

Piano


Hellu!
Vi måste ta upp det som det är. Jag har slut på hälsningsfraser. Snälla, kommentera nedan om du kan någon bra!

Men det var inte det som inlägget skulle handla om. Vi har ju alla olika hobbyer, och jag tänkte berätta om ytterligare en av mina: Piano!
Jag har gått i lite drygt ett år på Kulturskolan. Jag har en superduktig lärare. Juliet, om du ser detta: Du är bäst!
Alla vet hur ett piano ser ut. Men det finns så många varianter! Elpiano, flygel, synt, keyboard m.m. Jag spelar hemma på ett elpiano från Yamaha och på Kulturskolan ett riktigt piano, dock inte en flygel. Det är stor skillnad på tangenttröghet, ljud och styrka. När vi köpte vårt piano var det felstämt och dant medan ett riktigt piano oftast är bra kvalité. Den stora skillnaden mellan el- och riktig piano är kostnaderna, el är så mycket billigare! Börja med el!
Jag har precis börjat med skalor, men i början är det viktigt att man lär sig grundnoterna: C, D, E, F, G, A och B. Sedan kan man gå in på # (tonen med ett "iss" efter, t.ex. Ciss) och b (tonen med ett "ess" efter, t.ex. Dess).

Jaja, nu ska vi inte gå på för hårt.
Jag spelar piano en gång i veckan, på fredagar kl. 16.30 till 16.50. Detta funkar bra för mig, då hinner jag spela igenom läxan och mer.

Jo, det här med lektioner:
En lektion börjar med att man oftast gör en uppvärmning tillsammans med Juliet, jag brukar köra transponeringsvisan eller fingergympa. Sedan brukar Juliet ta fram en ny låt i min bok som heter Pianobus 2 eller så har hon ett utskrivet papper. Vi spelar igenom det sakta och sedan får jag stoppa undan det för att sedan ta hem det som läxa. Det innebär att man ska öva på den hemma och sedan kunna den och spela upp den för läraren.
Sedan spelar jag upp någon eller alla läxor för Juliet. Ibland får jag ta hem och göra om, ibland har jag gjort den perfekt.
Sedan kan vi göra lite annat, antingen spela en till låt eller gå igenom skalor, det är olika varje gång!

Så, detta var min uppfattning om piano! Ett svårt men urkul instrument att lära sig! Leta upp närmsta pianoskola och spela loss!

Detta är ett elpiano från märket Roland.
Detta är ett riktigt lyxpiano, en riktig flygel!

Ett perfekt exempel på ett "vanligt" piano!
Senaste kommentarer: 
http://ttilles.se



/TFG

4 kommentarer:

Skriv gärna kommentarer! Vi blir glada av allt utom hat som vi rapporterar genast. Tack!